Çene Eklem Rahatsızlığı

Çene Eklem Rahatsızlığı birçok işaret ve belirtisi içerir. Aşağıda sayılan şikayetlerin varlığı çene eklemi hastalıklarının bir işareti olabilir. Bu işaret ve belirtilerden en az 3’üne sahipseniz kliniğimize başvurmanızı önemle tavsiye ederiz.

⇒ Kulağın ön bölgesinde, çene ekleminde, yüz-boyun kaslarında ve şakaklarda, aniden başlayan veya yavaş yavaş oluşan ağrı

⇒ Ağız açma ve çiğneme sırasında ağrı

⇒ Ağız açıp kapatırken gıcırdama, klik, tıkırtı gibi anormal eklem sesleri

⇒ Ağız açmada kısıtlılık veya kilitlenme

⇒ Boyunda ağrı veya sertlik

⇒ Baş ağrısı (Migren ağrısı) ile genellikle karıştırılabilir

⇒ Yüz ağrısı

⇒ Isırma ile şiddetlenen ağrı

⇒ Çiğneme ve konuşma sırasında çenede yorgunluk ve zorluk hissi

⇒ Genellikle sabahları kalkınca çeneyi açmada güçlük ve ağrı

⇒ Esnemede zorluk, boyuna yayılan ağrı

⇒ Üst ve alt dişlerimizin ısırma sırasındaki kapanış şeklinde ani değişiklik, kapanmama hissi

⇒ Ağız açma sırasında çenede deviasyon (kayma)

⇒ Kulakta tıkanma hissi ve basınç

⇒ Kulak ağrıları, kulak çınlaması

Çene Eklem Rahatsızlığı’nın Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

» Çene dinlendirme Egzersizleri:

Çenenizi dinlendirme, basıncı kaldırma ve çiğneme kaslarını gevşetme iyileşmeyi kolaylaştıracaktır. Çenenizi rahat pozisyona getirerek, dişlerinizi birbirinden ayırıp sadece dudakları hafifçe birbirine temas ettirerek yapılabilir.

» Yumuşak Gıdalarla Beslenme:

Yumuşak yiyecekler yemeli, sakız çiğneme, havuç, fındık, ceviz, beyaz leblebi, çekirdek gibi sert yiyeceklerden kaçınmalı veya ufak parçalara ayırarak yemek doğru olacaktır. Yemek yerken, esnerken ve gülerken ağız fazla açılmamalı veya desteklenerek açılmalıdır.

» Soğuk ve Sıcak Terapisi:

Soğuk uygulama çene eklemi ve çene kaslarındaki şişliği azaltır. Buz ve ıslak-sıcak uygulama, kasların gevşemesini ve ağrıların azaltılmasına yardımcı olur. Bu uygulamalar hekimin endikasyonuna göre değişebilmektedir.

» Çene Egzersizi:

Çene egzersizleri kasların esnekliğinin tekrardan kazanılması ve güçlenmesinde etkilidir. Akut durumlar dışında, ağrı olmadığı zamanlar hekiminizin endikasyonu doğrultusunda yapılmalıdır.

» İlaç alımı:

Ağrı kesici, kas gevşetici ya da antienflamatuvar ilaçlar doktorunuz tarafından tavsiye edilecektir.

» Splint:

Doktorunuzun yaptığı muayene sonucunda tedavi amaçlı splint uygulaması yapılabilmektedir. Splint şeffaf, plastikten yapılan üst veya alt dişlere uygulalan bir apareydir. Farklı endikasyonlar ve farklı amaçlar doğrultusunda düzenlenmiş splint tipleri mevcuttur. Bruksizm splinti veya gece plağı gece boyunca dişlerinizi aşınmaktan korur. Çiğneme kaslarının kasılmasını ve ağrıyı azaltır. En az 6-8 saat kullanıldığında fayda göstermektedir. Ortodontik stabilizasyon apareyi geceleri kullanıldığında çiğneme kaslarını gevşetir ve eklemi stabil konumda tutar. Splint kullanma süresi doktorunuz tarafından belirlenecektir.

» Splint Bakımı ve Temizliği:

Doktorunuz üst veya alt çeneden ölçünüzü aldıktan sonra bir hafta içinde splintiniz takılır ve uyumlandırılır. Ekleminizde değişiklikler oldukça splintinizin yeniden düzenlenmesi gerekmektedir. Splintinizi sabun ve fırça ile düzenli olarak temizlemelisiniz. Splinte oluşan herhangi bir çatlama, kırılma veya malformasyon durumunda mutlaka hekiminize başvurmalısınız.

Çene Eklem Rahatsızlığı Tedavi Sürecinde Nelere Dikkat Edilmelidir?

→ Çene eklemi üzerindeki yükün azaltılarak basıncın azaltılması hedeflenmektedir. → Hastanın stresten uzaklaştırılması, hayat şartlarını iyileştirmesi gerekmektedir.

→ Sakız çiğnenmesi, havuç, fındık, ceviz, beyaz leblebi, çekirdek gibi çeneyi yoracak sert gıdalar yenmesi yasaktır.

→ Esnerken, hapşırırken ağız aşırı açılmamalı, çene elle desteklenmelidir.

→ Isırma hareketi yapılmamalıdır, besinler küçük parçalara ayrılarak yenilmelidir.

→ Tek taraflı çiğneme yapılmamalıdır, besinler her iki tarafta da eşit miktarda kuvvet ile çiğnenmelidir.